YANG TERKINI

SERIUS KOT - 23 Ciri Syiah Yang Harus Kita Ketahui? (3 Gambar)

Syiah di Malaysia makin menjadi - jadi!

Kepada yang belum mengetahui, Syiah ialah golongan yang mendokong cita-cita untuk menjadikan Saidina 'Ali sebagai khalifah Rasullullah Solallahhu a'laihi wa sallam. Mereka berpendapat bahawa Saidina 'Ali sahajalah yang layak dan berhak dilantik menjadi Khalifah selepas kewafatan Rasullullah Solallahhu a'laihi wa sallam.

ciri - ciri syiah, syiah di malaysia

Jadi terdapat 23 ciri - ciri (yang dapat kami kumpulkan) Syiah yang seharusnya kita ketahui supaya kita dapat menjauhkan diri dari fahaman Syiah ini. 23 ciri tersebut ialah:


1. Mereka tidak membasuh kaki dalam wuduk tetapi hanya menyapu dibahagian atas kaki seperti memakai khuf.

2. Ketika qiam solat mereka menjatuhkan tangan kebawah(disisi) tanpa meletakkan tangan di atas pusat.

3. Kebanyakkan pengikut Syiah Ketika solat mereka akan membawa At-Turbah Al-Husainiyah iaitu batu yang dijadikan sebagai tempat untuk sujud.

4. Pengikut Syiah juga tidak akan mengakhiri solatnya dengan mengucapkan salam tetapi mereka akan memukul kedua pehanya beberapa kali.

5. Kebanyakkan dari mereka hanya solat 3 waktu kerana disisi mereka harus menjamakkan solat zohor-asar dan maghrib isyak walaupun tanpa bermusafir.

6. Menghalalkan nikah mutaah

7. Memaki hamun dan mencela para sahabah Nabi s.a.w dan isteri-isteri Nabi.

8. Mencela imam-imam sunnah seperti imam-imam 4 mazhab dan imam-imam Hadis seperti Bukhari dan Muslim.

9. Mengatakan bahawa al-Quran masih belum lengkap..Sepatutnya al-Quran 2kali ganda tebalnya dari al-Quran yang ada.

10. Mengatakan Saidina Ali lebih layak menjadi khalifah dari Saidina Abu Bakar,Saidina Umar dan Saidina Usman.

11. Seorang syiah tidak boleh diberi nama atau dipanggil dengan nama Abu Bakar,umar,usman,Muawiyah dan Aisyah.

12. Beiktiqad Imam-imam 12 mereka adalah maksum(bebas dari dosa2 kecil dan dosa2 besar).Bahkan ada dikalangan ulama-ulama mereka mengatakan bahawa kedudukan imam-imam 12 adalah setara bahkan ada yang kata lebih tinggi dari kedudukan Para Nabi-Nabi dan Malaikat-Malaikat yang paling hampir dengan Allah.

13. Mengaku sebagai pengikut ahli bait Nabi

14. Rukun islam yang pertama bagi ahli sunnah adalah mengucap 2 kalimah syahadah tapi rukun islam pertama bagi syiah adalah walayah(imam 12).Oleh itu disisi mereka jika ada yang tidak percaya dengan salah seorang dari imam-imam 12 maka jatuh kafir.

15. Kain kafan mayat mereka bertulis

16. Membaca talqin dengan menyebut imam-imam 12

17. Meletakkan gambar-gambar imam-imam 12 mereka di dalam rumah.Biasanya mereka letak di dalam bilik.

18. Suami halal meliwat isteri.

19. Harus taqiah(boleh menipu\berpura-pura)untuk menarik ahli suannah masuk syiah.

20. Mereka tidak ada solat teraweh.Jika ada Orang syiah yang berteraweh itu bermakna mereka bertaqiah.

21. Mereka lebih banyak menyebut nama-nama imam-imam mereka dari menyebut kalimah Allah terutama ketika mereka ditimpa musibah.

22. Orang Syiah tidak berpuasa pada hari Asyura tetapi mereka hanya menunjukkan kesedihan di hari tersebut.

23. Setiap kali menyambut hari peringatan seperti peringatan terbunuhnya Saidina Ali bin Abi Tolib dan peringatan terbunuhnya Husein bin Ali,pengikut syiah akan melakukan upacara-upacara yang menunjukkan kesedihan mereka terhadap musibah-musibah yang menimpa ahlul bait.Dalam merayakan ritual ini cara mereka berbeza-beza mengikut tempat.Di negara teluk mereka memukul badan mereka dengan tangan kosong..Tetapi di Pakistan dan Lebanon mereka mencederakan badan mereka sendiri dengan pedang dan belati untuk menumpahkan dan melukai anggota badan.Ditempat lain ada yang memukul badan dengan rantai.
Jadi kepada korang semua, ambillah peringatan kerana musuh - mush Islam tidak akan berputus asa menjatuhkan Islam.




9 comments:

  1. Nauzubillah. AllhuAkbar. betapa syiah trlalu jauh dri lndasan islam yg sbnr.

    ReplyDelete
  2. Mintak share ye. nanti saya kreditkan. syukran ^^

    ReplyDelete
  3. Tula @Shakirah Rosli, semakin menjadi - jadi skrg nih..eh sila la share, ini untuk kebaikkan kita..kalau kita tahu benda mcm nih, insyallah kita akan berjaga - jaga lepas nih..

    selamant berkongsi :)

    ReplyDelete
  4. bulan lepas ade sorg staf aku semayang camni kat surau tmpt kerja..aku tgok je..lps dia dah habis,aku tnya knapa smyg camtu? dia admit,dia syiah.muka bangga plak tu..silap besar la.memang hilang kerja.nak bwk perangai syiah, kat tmpt lain.jgn buat kat tmpt aku.

    ReplyDelete
  5. sah-sah jauh menyimpang..astaghfirullah..aku nak share jugak nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan bro sharekan bende nih..

      Delete
  6. Dengar2 Syiah ni ajaran yg dicipta oleh Yahudi laknatullah utk menyesatkan umat Islam ASWJ,btl ker?Wallahualam...

    ReplyDelete