YANG TERKINI

SEDIH KOT - Gambar - Gambar Semasa Tragedi Highland Tower Pada Tahun 1993 (18 Gambar)

Ini tragedi yang sangat menyedihkan.

SEDIH KOT - Gambar - Gambar Semasa Tragedi Highland Tower Pada Tahun 1993 | Mengikut sejarah, Tragedi Highland Towers merupakan tragedi runtuhan 1 dari 3 blok kondominium di Taman Hillview, Ulu Klang, Selangor, pada 11 Disember 1993. Tragedi tersebut adalah satu-satunya tragedi bangunan runtuh yang pertama dan terburuk setelah Malaysia mencapai kemerdekaan. Seramai 48 orang terkorban dalam tragedi yang menyayat hati ini.

Runtuhan tersebut berpunca daripada sistem saliran air yang tidak sempurna di kawasan pangsapuri mewah di Hulu Klang dan sistem perparitan yang tidak dikendalikan dengan sistematik. Proses pembersihan dengan menebang pokok membabitkan sebahagian kawasan di situ menyebabkan ia membentuk sasaran saliran dari atas bukit terus ke kawasan berhampiran dan pangsapuri berkenaan.









Sumber: KoleksiCeritaBest melalui Lepakz

16 comments:

  1. tragedi ni sntsa brada dlm hati aq....aq trgn nkg highland tower ni tp ntah bila la tcapai hjat ni????? dr jauh pn jdi la... tgk keliling dy byk lg bgunan tggi tggi... highland tower ni ktne pn aq x tau??? aq org kuantan yg aq tau kt area klang?? trgn sgt nk smpai kt bgunan bsjarah ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dkat ampang cr jlan hillview brdktan dgn zoo negare .. klau dr phg ssur msuk ke kl .. nnty jmpe zoo negare dlu ..okey ??

      Delete
  2. Dr kuantan..kuar karak kan..cari jalan ke ampg...u mst lalu jln bukit melawati... lalu bukit antarabngsa... mst jmp..sng je....

    ReplyDelete
  3. trauma. sedih dan teringin nak ke sane disebabkan cerita 'highland tower'.

    ReplyDelete
  4. tersentuh want to read about this history bila pierre buat film 2... so scary,.. but i hope dapat pegi and feel the expecience...

    #errrrr

    ReplyDelete
  5. Sangat menakutkan , memang dari kecik teringin sangat nak pergi , pernah lalu tempat tu . But haritu tengok saudara sendiri kena rasuk sampai 3 orang sekali kena , terus dah taknak pergi .

    ReplyDelete
  6. Ada orang kata , they found a man pegang quran . tapi lelaki itu pakai seluar pendek. Masa itu saya tak Lahir lagi pun, kisah ni mengingatkan yang Sekelip mata sahaja kalau allah nak tarik Dia akan tarik segalanya tak kira masa. =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan lelaki tapi wanita sedang sujud kearah kiblat smbil memeluk alquran...xcaya ley google tgk sndri pengakuan anggota penyelamat yg ada masa tu =)

      Delete
  7. Ada orang kata , they found a man pegang quran . tapi lelaki itu pakai seluar pendek. Masa itu saya tak Lahir lagi pun, kisah ni mengingatkan yang Sekelip mata sahaja kalau allah nak tarik Dia akan tarik segalanya tak kira masa. =(

    ReplyDelete
  8. Apa kata Blok B dan C yang tak runtuh dijadikan memorial ataupun muzium sebagai ingatan, macam kat negara luar.
    Selain itu, ianya boleh jadi salah satu destinasi tarikan bagi pelancong dari negara luar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak aih, tmpt tu berhantu kot! mcm mn nk buat muzium??

      Delete
    2. Tp sy rasa inilah cara terbaik bagi menunjukan penghormatan an mengurangkan rasa ketakutan orang ramai, biar jadi tempat awam macam muzium and juga selamat

      Delete
  9. Sebaiknya blok 2&3 tu dirobohkan sahaja. Tidak mustahil akan berlaku runtuhan sekali lagi kerana tanah becak tu. Lagi membahayakan keselamatan penduduk disekitar highland tower tu.

    ReplyDelete
  10. Abg angkt bnyak kli pegy situh . brhjat gak nk pegy . tp x de mase . maybe satu hary nnty trcpai hjat . :)

    ReplyDelete
  11. bukukan sejarah pasal highland tower supaya jadi pengajaran dan x dilupai orang. kisah ni kan sejarah besar negara.masa berlaku kejadian runtuhan tu umur saya baru 10 bulan.

    ReplyDelete
  12. msa berlaku kjadian tu sy pon xlhir lg . tp bla tgok gmbr ase sedih

    ReplyDelete