Bacalah Ayat Al Quran Ini Untuk Elakkan Rumah Dimasuki Pencuri

Sudah semestinya kita yang memiliki rumah tidak ingginkan perkara - perkara buruk terjadi termasuklah kejadian pecah rumah. Namun, kami kongsikan pengalaman seorang suami memagar rumahnya dengan ayat Al Quran.

Bacalah Ayat Al Quran Ini Untuk Elakkan Rumah Dimasuki Pencuri

Saya nak share sesuatu yang saya rasa dapat memberi manfaat. Saya ibu kepada 2 orang anak. Saya dan suami bekerja syif (perhotelan). Kami bekerja nun di atas bukit Genting. Tapi kami tinggal di Batang Kali. Setiap hari kami berulang 30-35 minit. Cara bekerja di Genting ni lain. Kami bekerja 3 minggu tanpa cuti dan diberi cuti seminggu terus. Tiap bulan begitu.

Saya, suami dan anak² memang dah biasa rutin kami memang begitu. 3 minggu bekerja dan 1 minggu cuti. Selalunya cuti seminggu tu, kami akan tinggalkan rumah. Pergi bercuti, sebab tak ada banyak masa dengan anak². Time cuti sajalah boleh nak spend time.

Ceritanya begini, rumah kami memang ada CCTV, suami pasang sebab kami bekerja syif dan selalu tinggal rumah lama² hampir setiap bulan untuk bercuti. Nak dijadikan cerita, satu hari selepas kami balik bercuti, saya buka saja pintu rumah ternampak ada lelaki dalam rumah dalam keadaan tak bermaya, boleh dikatakan separuh sedar.

Saya berlari keluar panggil suami supaya pegang anak² dan saya nak telefon polis. Tetapi suami cakap tak perlu telefon dulu, biar dia jumpa lelaki tu dulu. Suami telefon ibu bapa saya yang tinggal berdekatan untuk datang.

Suami saya bagi air, lepas tu bagi pula makanan yang kami bungkus tadi sebelum balik kepada lelaki tu. Selepas dia selesai makan, suami mula menyoal.

"Buat apa di rumah kami??"

Dia kata dia memang mark rumah kami. Tiap bulan mesti akan kosong lama. So dia tunggu je bila masa sesuai untuk dia masuk dan rompak. Ye, rompak.

Menggigil tangan saya nak telefon polis. Suami tak izinkan. Suami tanya apa yang terjadi dan kenapa tak rompak? Kenapa masih di dalam rumah? Kenapa lemah tak bermaya?

Lelaki tu kata, dia rasa kaki dan tangan dia macam dipasung. Dia cuba mencari jalan nak keluar tetapi tak jumpa². Sudah 3 hari dia berada di dalam rumah saya, tak jumpa jalan keluar. Kaki tangan macam dipasung, langsung tak dapat bergerak walaupun untuk mencari setitis air untuk minum,

Suami saya kata, niat di hati memang nak sumbatkan saja dalam penjara tapi dia masih kasihan. Suami kata dia pernah terbaca:-

"Kalau kita nampak seseorang tu susah, dilanda musibah, sebenarnya Allah tu bukan saja sedang menguji dia, tetapi sedang uji kita juga bagaimana kita menangani perkara tu. Suami pilih untuk beri peluang dan memaafkan sebab dia memang tak sempat capai apa² barang pun lagi.

Selesai semuanya, suami saya buka cerita. Dengan wajah gembira dia kata, malam ni dia nampak kuasa Allah dan dia ingat pesan arwah bapanya supaya tiap kali nak keluar rumah walaupun nak pergi makan malam depan rumah, bacalah satu ayat dari surah yasin (ayat 9).

Bukan saja nak keluar rumah, tiap kali nak tidur pun suami akan baca seperti dipesan arwah bapanya. Anak² pun suami saya ajar doa ni. Tersangatlah berguna dan saya rasa terpanggil untuk berkongsi. Di sini saya kongsikan sekali ayatnya. Semoga bermanfaat dan semoga diri kita serta orang² kesayangan kita sentiasa dilindungi walau di mana saja mereka berada. Aamiin.

Bacalah Ayat Al Quran Ini Untuk Elakkan Rumah Dimasuki Pencuri

Gambar Sekadar Hiasan


Post a comment

0 Comments